Tuesday, January 4, 2011

Alter do Chão

In het nieuwe jaar zijn we begonnen aan het derde deel van onze reis: de rondreis in het noorden en noordoosten van Brazilië. Op de avond van nieuwjaarsdag zijn we vertrokken uit Rio en zijn we via Manaus naar Santarém gevlogen. Toen we daar vroeg in de ochtend op het vliegveld (dat meer weg had van een tankstation met landingsbaan) aankwamen, besloten om met de bus naar ons hotel in Alter do Chão te gaan. We waren de dure, scheurende taxi’s even zat…

Om in Alter do Chão te komen, hadden we twee bussen nodig. Eerst gingen we naar het centrum van Santarém, dit was een uur rijden over onverharde zandpaden vol kuilen en gaten. Na deze belevenis namen we de volgende bus naar Alter do Chão die over het enige stuk geasfalteerde weg gaat van deze regio. Onderweg werd de bus voller en voller, niet alleen met mensen, maar ook met halve bananenbomen, een loodzware, lekkende boodschappentas met ongedefinieerde inhoud en de zelfgemaakte koopwaren van een kerel met kleding die al jaren de wasautomaat niet gezien had … niet zo handig als je met 2 koffers à 20 kilo achterin de bus zit :-)

We hebben het gered en eenmaal aangekomen bij het busstation in Alter, was het slechts een kwartiertje lopen in de klamme warmte van de Amazone naar het hotel. Het hotel is mooi aangelegd en ligt direct aan het Lagoa Verde. Vandaag zijn we over het strand langs het meer naar het centrum van het dorp gelopen en hebben ons daar met een kano laten overzetten naar de overkant. Vanaf hier hebben we een wandeling gemaakt door het bos naar de top van een kleine berg met een geweldig uitzicht over het meer en de rivier (Rio Tapajós).

Het was een flinke klim in deze warmte, maar dat was het zeker waard … getuige de foto’s. Dit goede idee kwam van slechts twee regeltjes in onze “Rough Guide to Brazil”, die wederom zijn waarde heeft bewezen.

Net voordat het flink begon te regenen waren we terug in het hotel. Wanneer jullie dit kunnen lezen is het internet weer actief. Het komt blijkbaar vaker voor dat na een regenbui het internet van dit hotel tijdelijk non-actief is … We moesten maar even geduld hebben, zei de receptioniste :-)

2 comments:

1. Ziet er goed uit! Een hele andere kerst en oud op nieuw dan anders. Lijkt me een erg aparte en leuke ervaring. Veel plezier en hou ons op de hoogte van jullie verdere avonturen!
    Groetjes van Elien en Bob

ReplyDelete
  2. Ha Ramon en Veronique! Ik hoorde van jullie blog en heb hem gevonden! coole verhalen al zeg! Ik heb Hawaii inmiddels overleefd en ben aan het acclimatiseren in de sneeuw en op kantoor. Geniet nog van jullie reis en ik denk dat we samen wel een week nodig gaan hebben om alle verhalen en foto's uit te wisselen! groetjes, Maartje